Meta posúva hranice robotiky: Nové nástroje zlepšujú interakcie medzi človekom a strojom
Spoločnosť Meta, ktorá investuje do umelej inteligencie miliardy dolárov, oznámila tri nové nástroje a modely pre robotiku, ktoré sa sústreďujú na hmatové vnímanie, obratnosť a zlepšenie interakcie medzi človekom a robotom.
Hmatové vnímanie
Sparsh, model vyvinutý v spolupráci s Washingtonskou univerzitou a Univerzitou Carnegie Mellon, dokáže premeniť obraz z kamery na informácie o dotyku. Tento systém umožňuje robotom bezpečne manipulovať s predmetmi, čím napodobňuje ľudské hmatové vnímanie.
Na rozdiel od tradičných metód, ktoré vyžadujú veľké množstvo označených údajov pre každú novú úlohu a senzor, Sparsh využíva generalizovaný prístup, čo mu umožňuje prispôsobiť sa rôznym situáciám. Model dosahuje až 95,1 percenta presnosti pri určovaní vlastností predmetov, aj pri použití obmedzeného množstva tréningových dát.
Today at Meta FAIR we’re announcing three new cutting-edge developments in robotics and touch perception — and releasing a collection of artifacts to empower the community to build on this work.
Details on all of this new work ➡️ https://t.co/kpyQ77bnAH
1️⃣ Meta Sparsh is the… pic.twitter.com/FoLSjGDyu0
— AI at Meta (@AIatMeta) October 31, 2024
Dotykové senzoryv
Ďalší produkt s názvom Digit 360 je hmatový senzor v tvare prsta s viac ako 8 miliónmi taxelov, čo mu umožňuje zachytávať detailné dotykové informácie a spracovávať ich priamo v zariadení pomocou umelej inteligencie. Tento prístup znižuje oneskorenie a zvyšuje efektivitu prenosu hmatových informácií, čím sa zlepšuje presnosť a rýchlosť reakcií robotických systémov.
Technológia nájde využitie najmä v medicíne, protetike a virtuálnej realite, čím Meta posilňuje svoje ambície v oblasti metaverse. Meta tiež predstavila Digit Plexus, platformu, ktorá integruje hmatové senzory a podporuje robotické aplikácie na zlepšenie obratnosti robotov.
V spolupráci so spoločnosťami GelSight a Wonik Robotics bude Meta pokračovať vo vývoji Digit 360 a plne integrovaných robotických rúk. Otvorením kódu a návrhov podporuje ďalší výskum a inovácie v oblasti hmatových technológií.
Meta is teaming up with GelSight and Wonik Robotics to create the Digit 360, a robotic hand that can feel touch 🤖
Aimed at scientists, this technology will advance AI research to understand the physical world more effectively pic.twitter.com/BIvT5DaG8B
— Waivly (@Waivly) November 2, 2024
Spolupráca človeka s robotom
Meta taktiež uviedla PARTNR, benchmark na testovanie spolupráce AI modelov s ľuďmi pri domácich úlohách. Tento nástroj, postavený na simulovanom prostredí Habitat, obsahuje 100-tisíc úloh v 60 virtuálnych domoch s viac ako 5 800 rôznymi objektmi. PARTNR hodnotí schopnosť jazykových modelov a modelov videnia a jazyka pri vykonávaní inštrukcií.
„Tento krok zapadá do širšieho trendu v robotike, kde sa využívajú pokročilé modely na komplexné plánovanie a koordináciu akcií. Podobný projekt, RT-X od Google DeepMind, využíva vizuálno-jazykové akčné modely na zlepšenie interakcie robotov s prostredím,” dodáva Venture Beat.
Additionally, looking towards the future, we’re releasing PARTNR: a benchmark for Planning And Reasoning Tasks in humaN-Robot collaboration. Built on Habitat 3.0, it’s the largest benchmark of its kind to study and evaluate human-robot collaboration in household activities
By… pic.twitter.com/ga5MXRwtoX
— AI at Meta (@AIatMeta) October 31, 2024
Zdroje: Venture Beat