Nahradí umelá inteligencia výsledky z vyhľadávačov? Microsoft Bing testuje novú funkciu
Chceli by ste, aby sa vám pri vyhľadávaní na internete zobrazili v hlavnom okne namiesto výsledkov z vyhľadávača priamo informácie od umelej inteligencie? Tradičné výsledky z vyhľadávača by ste uvideli v pravej časti obrazovky. Takto vyzerá nový dizajn Microsoft Bingu, zatiaľ s limitovaným nasadením.
Spoločnosť Microsoft nasadila nový dizajn svojho vyhľadávača Bing. Zahŕňa nové rozloženie výsledkov, kde sa v hlavnom okne zobrazujú informácie od umelej inteligencie (AI). Tradičné výsledky vyhľadávania, na ktoré boli používatelia dlhé roky zvyknutí, sa odsunuli do pásu na pravej strane obrazovky. Tento dizajn sa zatiaľ nasadzuje len postupne.
V stopách Googlu?
Microsoft pritom nie je prvý, kto sa snaží výraznejšie vniesť umelú inteligenciu do bežného internetového vyhľadávania. V máji spoločnosť Google na svojej vývojárskej konferencii predstavila novú funkciu AI Answer (pôvodne „AI Overview“), ktorá umožňuje pri vyhľadávaní jedným kliknutím na tlačidlo vyvolať informácie vygenerované umelou inteligenciou na danú tému.
Integrácia umelej inteligencie do vyhľadávania nie je ani pre samotný Microsoft novinkou. Teraz ale ide o výraznejší krok. AI má za úlohu lepšie pochopiť zámer používateľa pri vyhľadávaní a poskytnúť mu relevantnejšie výsledky. Pomocou AI dokáže Bing analyzovať kontext otázok a má používateľovi ponúknuť odpovede, ktoré by inak mohli tradičné algoritmy prehliadnuť.
I’m excited to share an early look at Bing’s new generative search experience. It combines the power of LLMs and SLMs with Bing’s search results to generate a more delightful and efficient UX layout. This is another meaningful step forward in our evolution of AI-powered search.
— Jordi Ribas (@JordiRib1) July 24, 2024
Rozporuplné reakcie
Hoci nový dizajn uľahčuje a zrýchľuje získavanie informácií vygenerovaných umelou inteligenciou, tento krok sa stretol s rozporuplnými reakciami. Používatelia sú totiž zvyknutí, že pri vyhľadávaní uvidia v hlavnom okne výsledky z existujúcich webových stránok. Zobrazenie odpovedí od umelej inteligencie môže byť pre nich mätúce. Takisto môže byť ťažšie pracovať s tradičnými výsledkami vyhľadávania v zúženom priestore na pravej strane obrazovky.
Druhý problém súvisí s prvým: v prípade podobnej funkcie od spoločnosti Google sa v praxi vyskytli výsledky, ktoré boli nepresné alebo zavádzajúce. AI napríklad tvrdila, že jedenie kameňov je v poriadku, alebo že fajčenie v tehotenstve neškodí. Toto isté riziko hrozí aj v prípade Bingu. Pokiaľ sa texty od umelej inteligencie zobrazia miesto tradičných výsledkov vyhľadávania, môže to používateľa uviesť do omylu, čo môže byť ešte horšie v prípade, že tieto informácie nebudú presné. Niektorí používatelia vyjadrili nádej, že sa toto nové rozhranie bude dať vypnúť.
Preteky pokračujú
Bez ohľadu na spomenuté riziká preteky pokračujú. Nelení ani spoločnosť OpenAI, ktorá predstavila nový vyhľadávací nástroj SearchGPT. Pri jeho ohlásení začali niektorí hovoriť o konci dlhoročnej jednotky na trhu – vyhľadávača Google. SearchGPT vzbudil taký záujem, že zatienil práve aj oznámenie novej integrácie umelej inteligencie do Bingu, ktorému sa venujeme v tomto článku.
Nástroje umelej inteligencie sľubujú zlepšenie používateľskej skúsenosti s vyhľadávaním, lepšie pochopenie toho, čo používateľ hľadá, relevantnejšie výsledky, ich logické utriedenie a ďalšie výhody. Treba však pritom pamätať aj na obmedzenia umelej inteligencie – najmä čo sa týka spoľahlivosti výsledkov. Práve tieto obmedzenia sú dôvodom, prečo tu tradičné vyhľadávače zrejme ešte nejaký čas ostanú.
Zdroje: Decrypt, The Verge